
Конотоп – місто в північній частині України, у Сумській області, розташоване за 240 км від Києва та за 90 км від кордону з РФ. Населення становить близько 85 тисяч осіб (станом на 2022 рік),На початку повномасштабного вторгнення місто зазнало оточення, однак вистояло та не було окуповане росією.
Одним з головних об’єктів міста є площа перед залізничним вокзалом. Реконструкція цієї площі належить до переліку стратегічних проєктів міста, затвердженого Програмою комплексного відновлення території Конотопської міської територіальної громади.

У 2024-2025 роках, в рамках меморандуму про співпрацію з містом, проєктна команда громадської організації “Vision Zero”, із залученням громади та інших зацікавлених сторін, розробила Концепцію реконструкції Привокзальної площі в місті Конотопі Сумської області.
Основні принципи та філософія проєкту
Концепція базується на трьох ключових принципах, що визначають її сучасний та орієнтований на майбутнє підхід:
- Універсальний дизайн: інфраструктура площі буде максимально зручною для всіх категорій населення, усуваючи потребу в подальшій адаптації.
- Людиноцентричність: головним фокусом проєкту є потреби, комфорт та сприйняття людини. Автомобільний транспорт більше не домінуватиме над громадським простором.
- Кліматична стійкість: запроваджуються рішення, що враховують зростаючу частоту та інтенсивність екстремальних погодних явищ, таких як спека, посухи, зливи та морози.
Голос громади: результати воркшопу
Важливою складовою переосмислення площі став планувальний воркшоп, проведений у листопаді 2024 року в Конотопі. У заході взяли участь 30 представників громади міста різного віку, статі та економічного становища. Завдяки цій події вдалося визначити ключові потреби та очікування мешканців від майбутньої площі, які були ретельно опрацьовані командою планувальників та інтегровані в розробку концепції.
Планувальний воркшоп з представниками громади м. Конотоп (29.11.2024)
Серед основних побажань громади, виявлених в результаті воркшопу:
- Безбар’єрний простір: вільне пересування для всіх.
- Більше озеленення та тіні: перетворення сірого асфальтового простору на зелену оазу.
- Зони для відпочинку: можливість зробити паузу, перепочити та провести час.
- Зручний транспортний вузол: комфортні пересадки між трамваями, автобусами, авто та таксі.
- Заклади харчування та магазини: важливість їхньої присутності поблизу площі.
- Паркування: забезпечення місць для автомобілів та велосипедів.
- Відновлення фонтану: повернення історичного елементу площі.
- Вшанування конотопського трамвая: підкреслення унікального феномену міста.
- Фотозона: створення впізнаваного місця для пам'ятних фото.
План площі та позначення об’єктів
Візуалізації реалізації проєкту

Багатофункціональність площі після реконструкції
Концепція реконструкції Привокзальної площі передбачає її багатофункціональне використання, включаючи:
- Транспортна функція: оптимізована інфраструктура для прибуття та відбуття пасажирів, зустрічей та проводжань, що включає сучасні тротуари, зупинки трамвая, міських та приміських автобусів, таксі, зону висадки пасажирів з авто, паркінг та розвинену велосипедну інфраструктуру.
- Перебування та спілкування: створення комфортних зон для очікування та проведення часу, обладнаних лавицями, озелененням, фонтаном та велосипедною інфраструктурою.
- Торгівля та харчування: можливість придбати продукти, готову їжу, напої. Передбачається розміщення комерційних закладів та навіть облаштування кафе у формі старого трамвая.
- Іміджева функція: створення позитивного враження на гостей міста та привабливого місця для фотографування, що стане символом відновлення та розвитку Конотопа. Це буде досягнуто за рахунок привабливих просторів, якісних матеріалів, сучасних вуличних меблів, фонтану та велосипедної інфраструктури.
- Містобудівна функція: Площа має стати одним з головних громадських центрів міста, що сприятиме подальшому розвитку сфери послуг, торгівлі, закладів харчування, офісних будівель та готелів.

Безбар’єрний простір – пріоритет реконструкції
Відповідно до Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року та чинних ДБН В.2.2-40:2018 “Інклюзивність будівель і споруд”, Привокзальна площа після реконструкції буде безбар’єрним простором. Проєкт передбачає:
- Пониження «в нуль» на переходах: усі переходи через площу будуть обладнані пониженими бордюрами до рівня проїзної частини або виконані в одному рівні з пішохідною частиною.
- Підвищений пішохідний перехід через вул. Свободи: автомобілі підніматимуться для переїзду через перехід, замість того, щоб пішоходи спускалися на дорогу.
- Тактильне покриття: спеціальні орієнтувальні та попереджуючі смуги для людей із порушенням зору.
- Широкі проходи та під'їзди: достатня ширина маршрутів для вільного руху, зокрема для людей на кріслах колісних чи з іншими допоміжними засобами пересування.
- Пандуси на вході до парку: зручний доступ для людей на кріслах колісних, з дитячими візками, валізами та велосипедами.
- Платформи на зупинках громадського транспорту: за умови низькопідлогового рухомого складу, це забезпечить зручну та безбар’єрну посадку й висадку пасажирів.
Кліматична стійкість
Після реконструкції площа буде адаптована до майбутніх кліматичних змін завдяки таким рішенням:
- Дерева та фонтан: 264 одиниць нових дерев створюють природне затінення для людей та припаркованих автомобілів, зменшують температуру на площі у спекотні дні. А фонтан крім охолодження також й зволожує повітря, покращуючи мікроклімат;
- Навіси (павільйони) на зупинках: захищають людей від перегріву під прямим сонцем, а також від злив, снігопадів та сильного вітру, забезпечуючи комфортне очікування транспорту за будь-якої погоди;
- Бруківка замість асфальту: бетоні елементи мощення мають значно нижчу теплопровідність, ніж асфальт, що сприяє зниженню нагрівання площі влітку;
- Трав'яний покрив (14571 кв. метрів): це газони, зелені дахи павільйонів зупинок та еко-бруківка на парковці працюють за принципом "зеленої губки", вбираючи дощову воду й зменшуючи ризик затоплень.
Стала міська мобільність
Концепція надає пріоритети сталій мобільності: замість суцільного простору для автомобілів – площа, де спочатку пішоходи, вело- та мікромобільність, а також громадський транспорт (зокрема трамвай). Площа – транспортно-пересадковий вузол між видами громадського транспорту (міськими, приміськими, міжміськими) та видами мобільності (напр. залізниця - велосипед).

Озеленення та паркування
Концепція нової площі передбачає зменшення нефункціональних площ проїзної частини: замість суцільної площі-парковки – пішохідні простори, озеленення, послуги громадського харчування, зупинки громадського транспорту, місця відпочинку тощо.

Файли для скачування (PDF):




Про проєкт:
Матеріали розроблено в рамках проєкту “Кліматично нейтральна та доступна транспортна інфраструктура Конотопа”, що втілювався ГО “Vision Zero” з 01.11.2024 року до 31.05.2025 року. Проєкт реалізовано у співпраці із Конотопською міською радою в рамках грантової підтримки Європейської кліматичної фундації (The European Climate Foundation (ECF) у 2024-2025 рр. Відповідальність за інформацію та погляди, висловлені у цьому проєкті, лежить на його авторах. Європейська кліматична фундація не може бути визнана відповідальною за будь-яке використання інформації, яка викладена в цій публікації та не обов’язково поділяє думки, оцінки та висновки, наведені у ній.